On the Age of 20 in Judaism

One of my readers commented (with his usual vitriolic language) about this age in the context of halachic maturity (which was the essence I was discussing in that original article in respect of Yossi Feldman focussing on age 13 at the Royal Commission as being the transition from a minor to something else). I felt this was disingenuous, but be that as it may, another reader sent me the following which I present as of interest. If I find some time over Shabbos, I may add to this from the Tzitz Eliezer as I had mentioned in the comments section.

גיל הבגרות המלאה 

אף שהבגרות ההלכתית לזכרים הוא גיל 13, מצאנו במקורות רבים שגיל הבגרות המלאה הוא 20. 

בתנ”ך מצאנו במספר מקומות את גיל עשרים שנה כגיל הבגרות המלאה:

בתרומת מחצית השקל: שמות פרק ל פסוק יד, וכן בפרק לח פסוק כו.

בערכים: ויקרא פרק כז פסוקים ג, ה.

במפקדים: במדבר א, פסוקים ג-מה, פרק כו, ב, ד, דברי הימים א כז,כג, ב כה, ה.

בחטא המרגלים: במדבר פרק יד, כט, פרק לב, יא.

בגיל הלויים לעבודת המקדש: עזרא ג, ח, דברי הימים א כ, כד-כז, ב לא, יז, אך ראו במדבר ח פסוק כד: “זאת אשר ללוים מבן חמש ועשרים שנה ומעלה יבא לצבא צבא בעבודת אהל מועד”, חולין דף כד עמוד א, ורמב”ם כלי המקדש פרק ג הלכה ז.

ביוצאי מצרים מצאנו מחלוקת בין הפרשנים בגילם של ה”גברים” וה”טף” יוצאי מצרים:

“ויסעו בני ישראל מרעמסס סכתה כשש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף”. (שמות פרק יב פסוק לז). 

מה היה גילם של הגברים, ומה היה גילם של הטף?

בעוד האבן עזרא (בפירושיו הארוך והקצר) מתייחס לגילם של הטף:

“לבד מטף שהוא פחות מכ’ שנה”. 

הרי רש”י בפירושו מתייחס לגילם של הגברים:

“הגברים – מבן עשרים שנה ומעלה”. 

לדעת הרב מנחם כשר, (תורה שלמה חלק יב, הערה תקפ”ב), מקורם הוא במכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק יב פסוק (לז) ויסעו:

“מטף מלמד שעשו עמהן פחות מבן [עשרים שנה]”. 

בשיר השירים רבה (וילנא) פרשה ג ד”ה ד ורבנן פתרי:

“ששים גבורים, אלו ששים רבוא שיצאו ממצרים מבן עשרים שנה ולמעלה. מגבורי ישראל, אלו ששים רבוא שיצאו ממצרים מבן עשרים שנה ולמטה”. 

הרמב”ן כתב, (שמות פרק ל פסוק יב):

“והנה ישראל כשיצאו ממצרים היו כשש מאות אלף רגלי (שמות יב לז), לא שש מאות, ומתו מהם עד המנין ההוא, ונתרבו במשלימים שנותיהם. ואולי “הגברים” אינם בני עשרים, אבל כל הנקרא איש מבן שלש עשרה שנה ומעלה בכלל, כי הוא להוציא הנשים והקטנים בלבד, כאשר אמר לבד מטף”. 

[בספרות החיצונית מצאנו שבהקרבת קרבן הפסח חייבים רק בני עשרים שנה ומעלה.

במגילת המקדש (יז, ח), נאמר:

“מבן עשרים שנה ומעלה יעשו אותו ואכלוהו בלילה”.

בספר היובלים (מט, א, יז) נאמר:

“בדבר הפסח לעשותו בעתו בארבעה עשר לחודש הראשון… כל איש אשר בא ביומו יאכלוהו בבית המקדש אלהיכם לפני ה’ מבן עשרים שנה ומעלה”].

בתלמוד מצאנו במספר מקומות איסור למלא תפקיד ציבורי על מי שאינו “בן עשרים”:

בעבודה במקדש:

מאימתי כשר לעבודה? משיביא שתי שערות, רבי אומר, אומר אני עד שיהיה בן עשרים … ת”ר: מאימתי כשר לעבודה, משיביא שתי שערות, אבל אחיו הכהנים אין מניחים לו לעבוד עד שיהא בן עשרים”. (ספרא אמור פרשה ג, חולין דף כד עמוד ב), וראו רמב”ם הלכות כלי המקדש פרק ה הט”ו.

כשליח-ציבור ועלייה לדוכן: 

“… אינו עובר לפני התיבה, ואינו נושא את כפיו, ואינו עומד על הדוכן עד שימלא זקנו. רבי אומר: וכולהם מבן עשרים שנה ומעלה, שנאמר ויעמידו את הלויים מבן עשרים שנה ומעלה”. (ירושלמי סוכה פ”ג הי”ב, וראו תוספתא כפשוטה (ליברמן), חגיגה פרק א הלכה ג, חולין דף כד ע”ב, מסכת סופרים פרק יד הלכה יג).

לדון דיני נפשות: 

לדברי רבי אבהו בשם ר’ יוחנן, מי שהוא פחות מגיל עשרים פסול לדון דיני נפשות (ירושלמי סנהדרין פ”ד ה”ז), וראו שו”ת הרשב”א חלק ו סימן קע”ט: “… לפי שעדיין אינו בשלימות דעתו … “.

אף אדם וחוה “כבן עשרים שנה נבראו”. (ב”ר פרשה יד ד”ה ז, שהש”ר פרשה ג),

אלא שמצאנו שאף שמשה היה בהגדרת “גדול” באותה עת, הוא לא היה “איש”.

על הפסוק “ויגדל משה ויצא אל אחיו” (שמות ב, יא), נאמר במדרש:

ויגדלבן עשרים שנה היה. (שמו”ר ( א, ד”ה כז).

את הפסוק (שמות פרק ב פסוק יד): “ויאמר מי שמך לאיש שר ושפט עלינו הלהרגני אתה אמר כאשר הרגת את המצרי …”, מפרש רש”י: “מי שמך לאיש – והרי עודך נער”.

במדרש תנחומא, (ורשא) שמות סימן ח:

” … א”ל אחד מהם מי שמך לאיש ועדיין אין אתה איש מלמד שהיה פחות מבן עשרים”.

במדרש שכל טוב, (שמות פ”ד):

“ומסורת בידינו שבן עשרים שנה היה משה כשהרג את הנפש … שדתן הרשע אמר לו מי שמך לאיש … כלומר עדיין לא הגעת להיות איש …”. 

לדברי המדרש שמות רבה (וילנא) פרשה א ד”ה ל, היה אז או בן עשרים ואיש הוא במשמעות מבוגר, או בן ארבעים, ואיש משמעותו שליט:

“ויאמר מי שמך לאיש שר וגו’, ר’ יהודה אומר בן כ’ שנה היה משה באותה שעה אמרו לו עדיין אין אתה ראוי להיות שר ושופט עלינו לפי שבן ארבעים שנה לבינה, ור’ נחמיה אמר בן ארבעים שנה היה, אמרו לו ודאי שאתה איש אלא שאי אתה ראוי להיות שר ושופט עלינו”. 

בילקוט שמעוני, (שמות רמז קסז, מקורו מדרש אבכיר) נאמר, שגיל הבגרות להקרא איש הוא 25:

“… שבאותה שעה לא היה כי אם בן עשרים שנה … ואמרו מי שמך לאיש, שאין אדם נקרא איש עד כ”ה שנים, כלומר עדיין לא הגעת לאיש …”.

הרב מנחם כשר מביא בתורה שלמה (שמות פ”ב סוף הערה פ”א) 9שיטות לגילו של משה באותה עת: בן 12, 18, 20, 21, 29, 32, 40, 50. 60.

ר”י אבן שועיב כותב בדרשותיו, (פרשת ויחי בד”ה בישישים חכמה), שגיל הבגרות הוא עשרים:

“… והילדות הוא מעט משנולד אדם עד עשרים שנה, ובזה הזמן יש בו גידול תמיד”.

Author: pitputim

I've enjoyed being a computer science professor in Melbourne, Australia, as well as band leader/singer for the Schnapps Band over many years. My high schooling was in Chabad and I continued at Yeshivat Kerem B'Yavneh in Israel and later in life at Machon L'Hora'ah, Yeshivas Halichos Olam.

16 thoughts on “On the Age of 20 in Judaism”

  1. None of these are at all relevant, and none support your claim.

    The only halachos for which 20 is relevant are
    1. The army, which is obviously because of a man’s physical development
    2. The age by which a man should be married, which is again related to physical development
    3. To sell inherited real estate. The chachomim made a special restriction that a teenager who inherited land can’t sell it until he’s 20. He can sell movable objects and animals, but not land. This is the only one of the three that is related to mental maturity.

    But there is no dispute that at 13 a man is subject to punishment by beis din, and is obligated to bring korbonos. None of the sources you cite above dispute this in any way. (The apocrypha are not a source at all. Citing them just tends to discredit anything else the person writes.)

    Like

  2. Army service from 20 is apparently not brought down in the Rambam.The possuk says” mbein esrim shana yotzei tzava beyisrael” Rashi understands from this that one needs to be 20 to be in the army, other rishoinim i believe learn it to mean that at twenty one is a full fledged member.of klal yisroel
    The Kli Yakar explains that the reason one is drafted at twenty is because that is when one becomes chayav bedinai shomayim and therefore at this age people will be more scrupulous about sinning since they are more liable.As we know, according to Rabbi Yossi haglili, mi haish, hayarei verach halevav yashuv lebeito, is from aveirot shebeyado, so it follows that the soldiers with fewer sins is the better soldier.

    Like

    1. Do yourselves a favour. It also relates to this weeks Shekalim. Read the Tzitz Eliezer Chelek 11 I glanced through it today before davening and you will find a fulsome discussion and plenty of Mekoros.

      Like

      1. @ pitputim

        Apropos Parashat Skalim that you mentioned.
        If you say YOTZROT then you probably noticed the Yotzer:
        אז ראית וספרת והכנת וחקרת ומדדת וכלת ושקלת ואמדת וצברת ופקדת וחשבת וסכמת ומנית וספרתה וגו’
        We all know what one does with Shekalim. Parashat Para – what do we know about that cow?
        Let us see the Yotzrot. One of them starts:
        אצורה ומפורשה, עצורה ולא מפורשה, זאת חקת הפרשה, בכל שנה מתפרשה. חידותיה חסופות […] פרה בת שתים, עגלה בת שנתה […] פלצות בעתתו, ושח מי יתן טהור מטמא. קושט אמרי פרה, כל טהור מטמאה, ואיך היא תעביר רוח הטומאה לא הגיד א-ל, חוקה חקתי ומה תיגע לידע, עמוקה משאול מה תדע.
        Then we have another one starting …]] אין לשוחח עוצם נפלאותיך and it continues:
        המפורשות סתומות, הגלויות עלומות, המבוארות חתומות, המשוננות עצומות החקוקות רשומות.

        As against the paradox of Para Aduma, the Shekalim are quite clear.
        מה תדע.

        Like

    2. @yossi & berel, CH.

      You say: “at twenty is because that is when one becomes chayav bedinai shomayim”. I will adopt that and quote:
      בן עשרים לרדוף: אחר מזונותיו לאחר שלמד מקרא משנא וגמרא ונשא אשה והוליד בנים צריך הוא לחזור ולבקש אחר מזונות. פי’ אחר בן עשרים לרדוף אותו מן השמים ולהענישו על מעשיו שאין ב”ד של מעלה מענישים פחות מבן עשרים
      In the same chapter of Avot it says: בן שלש עשרה למצות and Yehuda ben Teyma does not say that he is Bar Onshim at that age. Let us remind us, what does the lad know? He is still in the middle of learning Mishna and has not even started learning Gemara, which he should start only two years later. Does ben Teyma mean that he has learned already something, and he should start adopting the למעשה at that age – age 13?
      Let us have a look at ben Teyma’s “ages”. At the age of 18 he marries and only at the age of 20 he takes on working for his living ( מזונות וכו’ ). How did he survive the years between marriage and work? Some say that these two years he was living with his father-in-law who supported him. According to ben Teyma; first you learn Mikra, second you learm Mishna and while learning Mishna you go to step three and marry. Step four of finding a job and earning money is only two years later.
      Now let us look at what the Rambam says that a reasonable person should adopt.
      רמב”ם הלכות דעות פרק ה:
      דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה, ואחר כך יקנה בית דירה, ואחר כך ישא אשה, שנאמר מי האיש אשר נטע כרם ולא חללו, מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו, מי האיש אשר ארש אשה ולא לקחה, אבל הטפשין מתחילין לישא אשה ואחר כך אם תמצא ידו יקנה בית ואחר כך בסוף ימיו יחזור לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה […]
      We can see here that the Rambam stresses his point; he gives the two ways of behavior, one of the Ba’ale Deah and the other of the fools.
      I just brought here the Rambam, to show that there are different opinions. There are others who think differently.
      Why would any Hiyuv Onshim be applied before the Hiyuv Onshim biyde Shomayim which is 20?
      My humble conclusion is that Yehuda ben Teyma could not have meant that a thirteen years old child is Bar Onshim. As said, he is still in the middle of learning Mishna and does not know anything about Gemara. How can he be a Bar Onshim?

      I am no Posek and not a Dayan in a Beth Din. These are just my opinions; you do not have to accept it.

      Like

      1. I stress my comment was more in the context of Feldman’s testimony and pedophillia and I’m pretty sure the judiciary would have been flummoxed and understood he was saying 13 was the only age from which someone could be dealt with. It’s silly. Even if a Beis Din would say someone is a minor 13 or 20, none of that stops ANYONE from dealing with an issue in an appropriate manner. His evidence was pilpulic and I thought the royal commission would see him (and Judaism) as somewhat strange and medieval. We need to remember that there is a CHIYUV (correct millhouse) that their (sensible) morals don’t exceed ours

        Like

  3. רמב”ם הלכות שקלים פרק א הלכה א

    מצות עשה מן התורה ליתן כל איש מישראל מחצית השקל בכל שנה ושנה

    Like

    1. @ segaldavid

      I have not found jet that the half Shekel was for army purposes. I did find that, at least once, it was used for the Bedek Habayit of the Beth Hamikdash. We can see it in Mlachim B 12. The parshanim say (will quote only one, but the others, including Rashi are in the same opinion):
      מלבי”ם מלכים ב פרק יב
      הוטל עליהם לחזק את בדק הבית, וזכר שצוה להם לקחת שלשה מיני הקדש, א] כסף מחצית השקל, וזה כסף עובר על הפקודים, ב] כסף ערכין, ג] כסף נדרים ונדבות והקדשים והחרמים

      If the money was intended or directly related to the army, TAKTZIV BITACHON, I am doubtful if anyone, even the King, could use it for other purposes. We can see it, that even being short of money he did not use the Cohanim’s money:
      מלכים ב פרק יב : (יז) כֶּסֶף אָשָׁם וְכֶסֶף חַטָּאוֹת לֹא יוּבָא בֵּית ה’ לַכֹּהֲנִים יִהְיֽוּ: מלבי”ם מלכים ב פרק יב:
      כסף אשם. כי היה ג”כ ארון מיוחד למותר חטאת ומותר אשם, ודרש יהוידע הכהן שזה אינו מיוחד לה’ לבד, כי מצא שני כתובים, בא’ כתוב אשם לה’ ובא’ כתוב לכהן, וכתוב מכריע, והוא שיקחו בהם עולות לקיץ המזבח והעור לכהן ויקוים שניהם

      Like

Leave a reply to pitputim Cancel reply